Változás a környezetvédelmi adatszolgáltatásokban – OKIRkapu 2020
Jelen cikkünkben hasznos információkat talál a hulladékgazdálkodási, levegőtisztaság védelmi és egyéb környezetvédelmi bevallások elkészítéséről, a 2020. évi változásokról és az új OKIRkapu működéséről.
A környezetvédelmi bevallások 2020. évtől új módon az OKIRkapun keresztül
2015. évtől a hulladékbevallást a hulladékkal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló 309/2014. (XII. 11.) Korm. rendelet alapján kell teljesíteni.
A Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer (OKIR) továbbfejlesztésének eredményeként, az OKIR adatszolgáltatási lehetőségei, funkciói 2020. január 1-től megváltoznak. Az elektronikusan benyújtható ÁNYK alapú bevallások kiváltásra kerülnek egy új online űrlapkezelő és adatszolgáltató rendszerrel.
Használathoz szükséges feltételek
A rendszer használatához KAÜ (Központi Azonosítási Ügynök) hozzáférés szükséges, ennek birtokában az adatszolgáltatási folyamat az alábbi:
- KAÜ login,
- OKIRkapu bejelentkezés,
- új adatcsomag létrehozása,
- adatok felvitele,
- ellenőrzés futtatása (szükség esetén javítás),
- beküldés.
Fontos fogalmak
Rendelkezési Nyilvántartás (RNY): A Rendelkezési Nyilvántartás a természetes személyek és szervezetek elektronikus ügyintézésre vonatkozó rendelkezéseit tartja nyilván és azt az arra jogosult szervek felé megismerhetővé teszi.
OKIRkapu bejelentkezés: A KÜJ, KTJ adatcsomag típus együtt egy logikai egységet alkotnak
Megnyitás: Egy adatcsomagot nem nyithat meg egyszerre két felhasználó. Amíg az adatcsomag státusza “Ügyfél szerkeszti”, addig azt a hatóság nem nyithatja meg.
Feldolgozás megkezdése: ez az aktus azért fontos, mert ettől a pillanattól kezdve az ügyfél már nem vonhatja vissza a beküldést.
Adatcsomag azonosító: Egy adatcsomag tartalma a beküldést követően már nem módosítható (se az ügyfél, se a hatóság nem változtathat a beküldött adatokon). Ha az ügyfél a beküldést visszavonja, akkor új adatcsomag azonosító jön létre, ezáltal a módosítás lehetősége ismét megnyílik. Az adatcsomag azonosító tehát–a beküldést követően–egy adatállapotot is azonosít!
KAÜ login és a meghatalmazás kérése
Amennyiben egy vállalkozás/cég kötelezett a környezetvédelmi bevallás készítésére, ebben az esetben egy természtes személy részére meghatalmazást kell biztosítani. Korábban a meghatalmazás adatlapját (MEGH lap) kellett kitölteni a KAR adatlap csomagban és az ÁNYK program segítségével beküldeni. Továbbiakban erre nincs lehetőség, a Rendelkezési nyilvántartáson (RNY) keresztül szükséges a meghatalmazást megadni.
Az RNY az alábbi URL-en érhető el: link
A KAR meghatalmazás nyilvántartása az OKIR korábbi működése során töltődött fel, amelynek során a 4T-re épülő azonosítás nem volt szigorú követelmény. Várható ezért, hogy az ÁNYK-val előállított adatszolgáltatásokat sikerrel beküldő felhasználók közül sokan nem fogják tudni végigcsinálni az OKIRkapu bejelentkezést.
A KAÜ login segítségével belépett felhasználók személyét az ún. 4T-vel azonosítjuk (4T alatt 4 természetes azonosítót értünk, ezek a következők: születési név, születési dátum, születési hely és az édesanya születési neve).
Meghatalmazások kezelése lépésről lépére:
1. Belépés a Rendelkezési Nyilvántartásba:
2. Szervezet azonosítása:
Ha cég vagy szervezet nevében jár el, akkor kattintson a Szervezet azonosításlehetőségre és adja meg a szervezet adószámát/törzsszámát és a jelölőnégyzet használatával járuljon hozzá, hogy az adóazonosító jelét a rendelkezéstételi eljárásban a képviseleti jogosultság ellenőrzése céljából kezeljék:
3. Az Agrárminisztérium OKIR adatszolgáltatás nevű meghatalmazás kiválasztása:
4. A meghatalmazott természetes személy adatainak megadása:
Adatszolgáltatások készítése
A hulladék bevallások elkészítése nagy vonalakban hasonlít az eddig megszokott metódushoz, a különbségek abból adódnak azonban, hogy az OKIRkapu felületét szükséges használni és nem a megszokott ÁNYK programot. A bevallások feltölthetőek XML fájlokból is, az ehhez szükséges minta fájlok elkészítéséhez, feltöltéséhez az OKIR oldalán lehet segítséget találni.
Az OKIRkapu adatszolgáltató rendszer az alábbi linken érhető el: OKIRkapu
OKIRkapu ügyfélszolgálat telefonszáma: 1818 1.7-es menüpont
A korábbi és az új felület összehasonlítása:
Az OKIRkapu belépést követően az adatszolgáltatás az alábbi módon történhet:
1. Új adatcsomag létrehozása
2. Adatcsomag betöltése
Korábbi adatcsomag átírásával:
XML-ből történő betöltéssel:
3. Új tétel rögzítése (pl.: hulladékkód):
4. Átvevő, kezelő KÜJ számának kiválasztása:
5. Adatok ellenőrzése
6. Adatszolgáltatás beküldése