Hulladékgazdálkodási bevallás teljesítése
Jelen cikkünkben hasznos információkat talál a hulladékgazdálkodási bevallások elkészítéséről, beküldési határidejéről és arról, hogy milyen esetekben kell egy vállalkozásnak hulladékbevallást készítenie.
Kinek kell hulladékbevallást készítenie?
Rendszeres adatszolgáltatásra kötelezett telephelyenként a hulladék termelője, ha a keletkezett hulladék mennyisége meghaladja:
- Veszélyes hulladékok esetében a 200 kg-ot, vagy
- Nem veszélyes hulladékok esetében a 2000 kg-ot, vagy
- Nem veszélyes építési-bontási hulladék esetén az 5000 kg-ot.
A hulladék kereskedője és kezelője minden esetben adatszolgáltatásra kötelezett. Az oktatási intézmények papírgyűjtéséről nem kell majd hulladék adatszolgáltatást készíteniük, illetve nyilvántartást vezetniük!
Hulladékbevallások határideje
A hulladék adatszolgáltatás veszélyes és nem-veszélyes hulladék esetén is naptári évente kötelező, kivéve veszélyes hulladék kezelésre történő átvétele esetében, ebben az esetben naptári negyedévente kötelező a hulladék bevallás megtétele.
A hulladék bevallások beküldésének határideje:
- a tárgyévet követő év március 1-ig a keletkezett veszélyes és nem veszélyes hulladékokról
- Kereskedelem vagy kezelés céljából átvett nem veszélyes hulladékok esetén a tárgyévet követő március 1-ig
- Veszélyes hulladék kezelésre vagy kereskedelemre való átvétele esetén a tárgynegyedévet követő 8. munkanap
A hulladék bevallás 2015. évtől új módon történik
2015. évtől a hulladékbevallást a hulladékkal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló 309/2014. (XII. 11.) Korm. rendelet alapján kell teljesíteni. A hulladékgazdálkodási adatszolgáltatás 2015 év elejétől csak és kizárólag elektronikus módon, az ÁNYK-programon keresztül lesz teljesíthető.
Az ÁNYK programon keresztül történő hulladék bevallás készítéshez szükséges előkészületek:
Ügyfélkapu regisztráció
A környezetvédelmi bevallások beküldéséhez ügyfélkapu regisztráció szükséges, amit személyesen kb. 5-10 perc alatt meg lehet tenni a legközelebbi okmányirodákban vagy elektronikus aláírással véglegesített regisztráció online is beküldhető. 2015. január 1-től, így 2016. évi hulladék bevallásokat is csak elektronikusan – ügyfélkapun keresztül – lehet elküldeni a Környezetvédelmi Főosztályok részére, ehhez szükséges az ügyfélkapu regisztráció. Ügyfélkapun csak magánszemély regisztrálhat, ezért javasolt a nagyobb cégeknél a környezetvédelmi feladatokkal foglalkozó munkatárs regisztrációja (egy cégtől több személy is regisztrálhat).
ÁNYK program telepítése
A környezetvédelmi bevallások elkészítéséhez a Általános Nyomtatvány Kitöltő programot (továbbiakban: ÁNYK program) kötelező használni. Az ÁNYK pro
gram letöltése és telepítése után a különböző környezetvédelmi bevallások (hulladék, levegőtisztaság-védelmi, vízvédelmi stb.) elkészítéséhez le kell tölteni a kapcsolódó nyomtatvány-csomagokat. A letöltés után a programcsomagokat telepíteni lehet a letöltött fájlra való kattintással, ha az ÁNYK program már telepítve van. Az ÁNYK program és a különböző adatlap csomagok innen tölthetők le.
Meghatalmazás kérése
Amennyiben egy vállalkozás/cég kötelezett a környezetvédelmi bevallás készítésére, ebben az esetben az ügyfélkapu regisztrációval rendelkező személy részére meghatalmazást kell kitölteni. A meghatalmazás adatlapja (MEGH lap) a KAR adatlap csomagban található meg és az ÁNYK program segítségével kell kitölteni. A meghatalmazás-lapot elektronikus aláírással kell visszaküldeni vagy lehetőség van az ÁNYK programon belül a kinyomtatott, kitöltött, aláírt és lepecsételt, majd beszkennelt változatot feltölteni és beküldeni az ÁNYK programon keresztül. Egy vállalkozás több magánszemélyt is meghatalmazhat. Az ügyfélkapu regisztrációt követően érdemes ezzel kezdeni a környezetvédelmi bevallások elkészítését, mert a meghatalmazások jóváhagyása időt vesz igénybe és szükséges a környezetvédelmi bevallások ügyfélkapun keresztüli beküldéséhez. Az aláírt beszkennelt meghatalmazást az ÁNYK programban a következő módon lehet feltölteni:
Meg kell nyitni a letöltött KAR adatlapcsomagot, majd az “adatok” gombot (bal fent) megnyomni, ezután kattintás a “csatolmányok kezelése” gombra. A megjelenő ablakban a hozzáadás gombbal lehet kiválasztani a feltölteni kívánt meghatalmazást.
A meghatalmazás beküldése az ÁNYK programban ügyfélkapun keresztül:
A menüsorban a “kapcsolat az Ügyfélkapuval” gombot meg kell nyomni, ezután kattintás a “nyomtatvány megjelölése elektronikus beküldésre”, majd ugyanezen a menüpontban a “nyomtatvány közvetlen beküldése az Ügyfélkapun keresztül” gombra kell kattintani. Amennyiben sikeresen megtörtént a beküldés akkor az ügyfélkapu regisztrációnkra érkezik egy visszaigazolás, majd ezt követően a Főosztálytól is.
Fontos: az adatlapok beküldése előtt mindig ellenőrizzük le a beküldeni kívánt adatlapot.
Hulladék bevallás elkészítése
A hulladék bevallások elkészítése nagy vonalakban hasonlít az eddig megszokott metódushoz, a különbségek abból adódnak azonban, hogy az ÁNYK adatkitöltő programot szükséges használni és nem a megszokott KVADASZOLG programot. A bevallások feltölthetőek XML és IMP fájlokból is, az ehhez szükséges minta fájlok elkészítéséhez, feltöltéséhez az OKIR oldalán lehet segítséget találni. A korábbi hulladék bevallásokban alkalmazott fájlok egy az egyben történő betöltését az új rendszer nem támogatja.
A kis piros háromszöggel jelzett mezőkben legördülő menük találhatók, melyeket általában akármelyik betű, vagy szám beírásával elő lehet hívatni és utána a lehetőségek közül választani.
Az elkészült hulladék bevallások beküldése és a befogadása után már nem szerkeszthetők, így a következő évi hulladék bevallás alapjaként nem lehet felhasználni. Javaslom az elkészült, de még be nem nyújtott hulladék bevallásokat más néven menteni és így az alapokat szerkeszthető formában meghagyni a következő évi bevallás egyszerűbb elkészítéséhez.
Hulladék bevallás ellenőrzése
A hulladék bevallás elkészítése során a megadott adatok többlépcsős ellenőrzésen esnek át:
Első körben beíráskor ellenőrzi a program, hogy a beírt adat megfelel-e a kitölteni kívánt adatmező előírásainak. A program ellenőrzi a bevallás különböző lapjai közötti adat egyezéseket, valamint vizsgálja a kitöltési hibákat. A felső menüsorban megtalálható “pipa”-ikonra kattintva a hibalista megtekinthető és az alapján javítható. Ha a hulladék bevallásban már nincs több kritikus hiba, akkor az elküldhető az ügyfélkapun keresztül.
Az elkészült környezetvédelmi bevallás beküldése után az adatlapoknak meg kell felelniük további automatikus ellenőrzéseknek, csak ezek után fogadják be a hualldék bevallásokat.
Ellenőrzik a KÜJ és KTJ számokat és a meghatalmazás meglétét.
Ellenőrzik az adatlapok közti tartalmi és logikai összefüggéseket, kapcsolatokat, mértékegységeket.
Ha az ellenőrzések során kritikus hiba merül fel, akkor a hulladék bevallást nem fogadják be, erről az ügyfél értesítést kap és egyben a hibalistát is megküldik a részére, ami alapján javítani kell a hulladék adatszolgáltatást. Amennyiben a hulladék bevallás megfelel az ellenőrzéseken, akkor azt befogadja az illetékes környezetvédelmi Főosztály (az elektronikus befogadás eltarthat néhány napig).
Mindezek után a befogadott hulladék bevallást a környezetvédelmi Főosztály ügyintézője is ellenőrzi. További hiba esetén hiánypótlásra szólítják fel az ügyfelet a beküldött hulladék bevallással kapcsolatban. Ha megfelel a hulladék bevallás, akkor az adatokat feltöltik az OKIR rendszerébe és a hulladék bevallás teljesítettnek tekinthető.
Ügyfélkapun keresztül történő beküldése
A környezetvédelmi bevallásokat a meghatalmazás beküldéshez hasonlóan az ÁNYK program segítségével az Ügyfélkapun keresztül szükséges megtenni (menüsor “kapcsolat az Ügyfélkapuval” gomb, ezután kattintás a “nyomtatvány megjelölése elektronikus beküldésre”, majd a “nyomtatvány közvetlen beküldése az Ügyfélkapun keresztül” gombra kell kattintani).
Az adatszolgáltatás során beküldött adatokat az OKIR (Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer) rendszerben dolgozzák fel és a feldolgozott adatokat online le is lehet kérdezni (adatok lekérése). Adatszolgáltatási kötelezettségének csak az az ügyfél tud eleget tenni, aki már rendelkezik KÜJ és KTJ azonosító számmal.
Amennyiben segítségre lenne szüksége az adatszolgáltatás elkészítésével kapcsolatban, kérjük lépjen kapcsolatba szakembereinkkel.
EHS tanácsadás csapata